Als u gaat verhuizen naar een andere gemeente, dan vraagt u zich vast af wat u allemaal moet regelen. Wij begrijpen dat u al veel aan uw hoofd heeft wanneer u gaat verhuizen, daarom hebben wij in dit artikel alle administratieve zaken voor u op een rij gezet. 

1. Inschrijven bij de gemeente

Op het moment dat u verhuisd bent, is het van belang dat u zich binnen vijf dagen inschrijft op uw nieuwe adres. U hoeft zich niet uit te schrijven in uw oude gemeente, u wordt namelijk automatisch uitgeschreven op uw oude adres. Let erop dat u tijdig doorgeeft dat u verhuist bent, anders kan de gemeente u namelijk een boete opleggen van maximaal € 325 euro. 

U kunt uw verhuizing tegenwoordig ook gemakkelijk online doorgeven. Hiervoor kunt u gebruik maken van DigiD. Hiervoor gelden uiteraard dezelfde regels als wanneer u naar het gemeenteloket gaat om uw verhuizing door te geven. 

Ook is het belangrijk om te weten wie een verhuizing kan doorgeven bij de gemeente. Er gelden namelijk strikte regels vanuit de overheid. Hieronder hebben wij voor u op een rijtje gezet door wie een verhuizing kan worden doorgegeven: 

  • Een meerderjarig persoon zichzelf
  • Een minderjarig persoon voor zichzelf (met de leeftijd van 16 of 17 jaar)
  • Geregistreerde partners of samenwonenden voor elkaar of zichzelf
  • De verantwoordelijke ouder(s) of voogd voor minderjarigen
  • Ouders voor meerderjarigen kinderen indien zij op hetzelfde adres woonachtig zijn
  • Een gemachtigde persoon

En een van de belangrijkste dingen: uiteraard dient u ook de nodige documenten in bezit te hebben. Allereerst een geldig legitimatiebewijs zoals bijvoorbeeld een paspoort, ID kaart of een rijbewijs. Daarnaast dient u ook in het bezit te zijn van een bewijs van bewoning in de vorm van een huurcontract, koopakte of een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner. 

2. Gemeentelijke belastingen checken

In de gemeente waar u staat ingeschreven bent betaald u verschillende soorten gemeentelijke belastingen zoals onroerende zaak belasting (OZB), afvalstoffenheffing, hondenbelasting en rioolheffing. Wanneer u gaat verhuizen kunt u vaak een deel van deze belastingen terugvragen. Dit komt omdat u de belastingen vooruitbetaald voor het hele jaar. Het verschilt echter wel per gemeente hoe u de teveel betaalde belastingen kunt terugvragen. Elke gemeente heeft dit namelijk verschillend geregeld. Bij de ene gemeente krijgt u dit automatisch terug wanneer u gaat verhuizen naar een andere gemeente. Bij de andere gemeente dient u een teruggave of herberekening aan te vragen. Hoe dit in uw (oude) gemeente geregeld is kunt u terug vinden op website van de gemeente. Let wel op de OZB kunt u helaas nooit terugvragen. Deze wordt op 1 januari berekent en geldt voor het hele jaar. De OZB belasting dient dan weer opnieuw betaald te worden op 1 januari van het nieuwe voor uw nieuwe woning in de gemeente waar u naar toe bent verhuisd. 

Wil je een totaal overzicht van waar je aan moet denken als je gaat verhuizen?

Download dan onze CHECKLIST!

3. Heroverweeg uw energiecontract

Wanneer u gaat verhuizen naar een andere gemeente kunt u wellicht geld besparen op uw energiecontract. In uw nieuwe gemeente kunnen er andere energieaanbieders actief zijn of wellicht andere aanbiedingen gelden. Het is altijd de moeite waard om eens te controleren of u wellicht kunt besparen op uw energiekosten. U kunt hiervoor het beste een erkende energievergelijken gebruiken. 

4. Waterschapsbelasting controleren

In Nederland hebben we 24 waterschappen die er onder andere voor zorgen dat het water wordt gezuiverd en dijken worden onderhouden. Hiervoor betalen wij uiteraard een bijdrage die waterschapsbelasting wordt genoemd. Het kan zijn dat wanneer u naar een andere gemeente verhuist, u onder een andere waterschap komt te vallen. Hiervoor geldt eigenlijk bijna hetzelfde als de gemeentelijke belastingen. Het bedrag dat u dubbel of teveel betaald op het moment dat u naar een andere gemeente verhuist, wordt verrekend of krijgt u terug. 

Besparen op belasting met onze tips

5. Waterbedrijf checken bij het verhuizen naar een andere gemeente

Nederland telt in totaal 12 waterbedrijven. Wanneer u gaat verhuizen naar een andere gemeente kan het zijn dat er andere waterbedrijf actief is in uw nieuwe woonplaats. Dan is het van belang dat u zich afmeldt bij het oude waterbedrijf en aanmeldt bij het nieuwe waterbedrijf. Soms wordt dit automatisch voor u geregeld, helaas gebeurt dit niet altijd. Check daarom altijd even voor u zelf of dit al is gebeurd of dat u dit zelf dient te regelen. 

6. Inboedelverzekering checken

Een inboedelverzekering is geen overbodige luxe waardeer u gaat verhuizen. Wanneer u verhuist met een erkend verhuizers zoals Oomen Verhuizers is uw verhuizing altijd goed verzekerd. Wij adviseren u dan ook om altijd te verhuizen met een erkend verhuisbedrijf omdat u zich dan geen zorgen hoeft te maken over uw waardevolle spullen tijdens de verhuizing. Wanneer u gaat verhuizen naar een andere gemeente is het altijd een goed moment om eens naar uw huidige verzekering te kijken of deze wellicht goedkoper kan of aangepast dient te worden.

7. Kinderopvang en school in de nieuwe gemeente

Wanneer u kinderen heeft dient u in uw nieuwe gemeente waarnaar u verhuist bent een kinderopvang en/of school te zoeken. Het beste is om dit alvast te regelen voor u gaat verhuizen naar een andere gemeente. U kunt dan rustig op bezoek gaan en wellicht op gesprek gaan bij de directeur van de school. Zodra u een keuze heeft gemaakt kunt u de oude kinderopvang en/of school inlichten over uw verhuizing.

Tot slot zorg er voor dat u oprijd begint met het voorbereiden van uw verhuizing. Heeft u vragen over uw verhuizing of wilt u deze laten uitvoeren door een erkend verhuizer? Neem dan contact met ons op of vraag direct een vrijblijvende offerte aan.

Offerte aanvragen Oomen Verhuizers