Verhuizing doorgeven

Verhuizing doorgeven

Tijdens een verhuizing moeten er veel zaken geregeld worden. Eén daarvan is het doorgeven van uw verhuizing. Het is belangrijk dat naast uw bekenden, ook verschillende instanties op de hoogte zijn van uw adreswijziging, denk hierbij bijvoorbeeld aan de gemeente. Maar aan wie moet u allemaal uw verhuizing doorgeven? Hoe moet dit en wat zijn belangrijke dingen waar u aan moet denken? We vertellen het u graag, zodat u een beetje overzicht houdt in de chaos en u straks met een gerust hart kunt verhuizen. 

Verhuizing doorgeven aan gemeente

Het is belangrijk om altijd uw verhuizing door te geven aan de gemeente. Waarom dit zo is? Omdat de gemeente uw adres zal aanpassen in de Basisregistratie Personen (BRP). De BRP bevat persoonsgegevens van alle Nederlanders. Verscheidene instanties zijn wettelijk bevoegd om deze gegevens in te zien. Denk hierbij aan de Belastingdienst, DUO, zorgverzekeraars en UWV. Geeft u niet uw adreswijziging door, dan kan dit dus gevolgen hebben voor bijvoorbeeld uw uitkering. Verhuizing doorgeven al wel gedaan? Dan zijn deze instanties er direct van op de hoogte. U kunt een kijkje nemen op de website van Rijksoverheid wanneer u een compleet overzicht wilt van instanties die uw gegevens vanuit BRP ontvangen. Let op: in sommige gevallen moet u nog wel uw verhuizing doorgeven aan de Belastingdienst. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u gebruik wilt maken van een postadres dat niet overeenkomt met uw woonadres, als u verhuist naar het buitenland, als u gaat trouwen of samenwonen of als u bij uw toeslagpartner weggaat. Ontvangt u huurtoeslag? Ook dan moet u na elke verhuizing binnen vier weken uw verhuizing doorgeven aan de Belastingdienst. 

1 Foto
Verhuizer

Hoe verhuizing doorgeven aan gemeente?

U kunt uw verhuizing vanaf 4 weken vóór tot 5 dagen na uw verhuisdatum doorgeven. Doet u dit niet op tijd? Dan kunt u een boete ontvangen van maximaal €325. Dit zou erg zonde zijn, dus zet een melding in uw agenda om het niet te vergeten. Als de verhuizing doorgeven is gelukt, dan ontvangt u hiervan een schriftelijke bevestiging op uw nieuwe adres. U kunt uw verhuizing op verschillende manieren aan de gemeente doorgeven. 

  • Per post: Door middel van een brief aan de gemeente kunt u uw adreswijziging doorgeven. Vergeet niet om de benodigde documenten toe te voegen en om de brief te ondertekenen. 
  • Digitaal: Uw kunt uw verhuizing makkelijk en snel doorgeven met behulp van DigiD. Uw verhuizing doorgeven met DigiD is heel simpel. U gaat naar de website van uw gemeente en klikt vervolgens op de knop “verhuizing doorgeven”. Hier kunt u inloggen met uw DigiD en uw nieuwe adres doorgeven samen met de benodigde documenten.
  • Bij de gemeentebalie: Wilt u liever persoonlijk uw verhuizing doorgeven bij de gemeente? Maak hiervoor dan een afspraak bij de gemeente. Vergeet niet om uw documenten mee te nemen.

Maar welke documenten moet u dan eigenlijk meenemen als u uw verhuizing gaat doorgeven bij de gemeente? Dat zijn uiteraard een geldig legitimatiebewijs (ook van alle mensen die mee verhuizen) en daarnaast het bewijs van bewoning (dit is een huurcontract, koopakte of een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner). Verhuist u naar een andere gemeente dan waar u nu woont? Dan geeft u uw verhuizing door aan uw nieuwe gemeente. Als u bijvoorbeeld van Rotterdam naar Amsterdam verhuist, dan kunt u de verhuizing doorgeven aan gemeente Amsterdam.

Goed om te weten

Controleer altijd de website van uw gemeente om te kijken of er belangrijke dingen zijn waar u om moet denken. Wilt u bijvoorbeeld uw verhuizing doorgeven in Rotterdam? Daar is in sommige wijken een huisvestingsvergunning nodig. Bij de aanvraag van deze vergunning kunt u direct uw verhuizing doorgeven bij gemeente Rotterdam. Ander voorbeeld: bij een grote gemeente als Amsterdam hebt u wellicht een parkeervergunning nodig. Deze verhuist niet automatisch mee. Is uw verhuizing doorgeven aan gemeente Amsterdam gelukt? Dan kunt u daarna een parkeervergunning aanvragen. 

Verhuizing doorgeven per post

Het kan erg vervelend zijn als u na uw verhuizing post blijft ontvangen op uw oude adres. Het is daarom verstandig om op tijd uw adres te wijzigen/door te geven. Bij uw vrienden en familie is dit waarschijnlijk geen probleem, maar om verder in kaart te brengen van welk bedrijven en instanties u wel eens post krijgt kan een grote klus zijn. PostNL heeft hiervoor een handige oplossing: de verhuisservice. Als u hier gebruik van wilt maken dan kunt u uw oude en nieuwe adres doorgeven aan PostNL. Vervolgens kunt u uit 100+ organisaties en bedrijven kiezen welke door PostNL op de hoogte worden gebracht van uw verhuizing. Tot slot is het mogelijk om aan te geven dat uw post van uw oude adres naar uw nieuwe adres wordt doorgestuurd voor een bepaalde periode. Als u dan toch ergens bent vergeten uw verhuizing door te geven, dan komt u er dankzij de doorstuurservice gauw achter. Er zijn natuurlijk kosten verbonden aan deze service. Bespaart u deze kosten liever? Dan kunt u een aantal maanden voordat u gaat verhuizen zelf bijhouden van wie u allemaal post krijgt. Als u een lijstje bijhoudt met alle postafzenders, dan kunt u vlak voor de verhuisdag aan al deze afzenders uw verhuizing doorgeven. 

5 Foto

Verzekeringen verhuizen

Een verhuizing kan soms gevolgen hebben voor verzekeringen, zoals de inboedel- of woonhuisverzekering. Bent u bijvoorbeeld al huiseigenaar, maar gaat u verhuizen naar een andere koopwoning? Dan is het belangrijk dat u uw huidige woonverzekeringen naar het nieuwe adres overzet. Zodra de nieuwe woning op uw naam staat past u ook de opstalverzekering aan. Hebt u de hele inboedel naar uw nieuwe woning verhuisd? Op dat moment moet u ook bij de inboedelverzekering uw verhuizing doorgeven. Het is goed om te weten dat het overzetten van verzekeringen gevolgen kan hebben voor de premie hoogte. De regio en het soort woning beïnvloeden onder andere de kosten van inboedel- en opstalverzekering. Het is ook belangrijk om uw verhuizing door te geven aan uw autoverzekering. Dit doet u eenvoudig via de website, maar het kan ook vaak via mail, een brief of door te bellen. Uw verhuizing doorgeven aan uw autoverzekering kan ook gevolgen hebben voor de premie. Deze is namelijk afhankelijk van waar u woont en een adreswijziging kan dus resulteren in een premiewijziging. Bij het bepalen van de premie wordt er door verzekeraars namelijk gekeken naar de kans op diefstal en schade op uw adres. In een drukke stad is de kans op schade bijvoorbeeld een stuk groter dan op het platteland. 

Gas, water en licht verhuizen

Uw gas-, water- en energieaansluiting moeten natuurlijk ook goed geregeld zijn in uw nieuwe huis. Het is mogelijk om uw energieleverancier mee te verhuizen naar uw nieuwe woning. U moet dan wel op tijd uw verhuizing doorgeven, dit is voor de afrekening ook van belang. Uiteraard is het ook mogelijk om naar een andere energieleverancier over te stappen. U kunt niet zelf een waterleverancier kiezen en in principe hoeft u deze aansluiting ook niet zelf te regelen voor uw nieuwe huis. Wel is het belangrijk om uw verhuizing door te geven aan het waterbedrijf.    

Internet en TV verhuizen

Wanneer u gaat verhuizen hebt u wat betreft internet en tv over het algemeen twee opties. U kunt uw abonnement stopzetten en een nieuwe afsluiten, of u kunt uw abonnement mee laten verhuizen. Controleer altijd ruim voor uw verhuisdatum wat de opties zijn bij uw provider. In sommige gevallen kan het namelijk zijn dat het pakket dat u nu hebt niet op uw nieuwe adres te leveren is. Wilt u sowieso op een andere provider overstappen? Om dubbele kosten te voorkomen is het belangrijk dat u dit op tijd doet. De meeste abonnementen hebben een looptijd van een jaar, waarna het contract maandelijks op te zeggen is met een opzegtermijn van 30 dagen. Wilt u overstappen? In de meeste gevallen wordt dit door uw nieuwe provider geregeld met uw oude provider. Als uw contractduur nog niet voorbij is moet u op tijd uw verhuizing doorgeven zodat uw abonnement kan meeverhuizen. Levert uw provider niet op uw nieuwe adres? Dan is het vaak mogelijk uw contract eerder stop te zetten. 

Aan wie verhuizing doorgeven?

Bent u het overzicht helemaal kwijt? Wij hebben hier een lijstje voor u met bedrijven en instanties aan wie u wellicht (nog meer) uw verhuizing moet doorgeven:

  • Familie en vrienden
  • Werkgever
  • School
  • Verzekeringen 
  • Internet & tv provider
  • KVK
  • Bank
  • Energieleverancier
  • Huisarts, tandarts & apotheek
  • Notaris
  • Bibliotheek 
  • Verenigingen
  • Geloofsinstituut
  • Goede doelen
  • Boodschappendienst 
  • Abonnementen (van bijv. een tijdschrift of loterij)

Wat ook vaak wordt vergeten is het aanpassen van het adres bij het plaatsen van een bestelling in een webwinkel. Als u uw adres niet aanpast in uw klanten profiel bij bepaalde webwinkels, dan wordt uw bestelling automatisch naar uw oude adres verzonden en dat kan voor veel gedoe zorgen.

De verhuizing

Er zijn dus een hoop instanties aan wie u uw verhuizing moet doorgeven. Gelukkig wordt een groot deel automatisch geïnformeerd nadat u uw adreswijziging bij de gemeente hebt doorgegeven. Bij de rest van de instanties en bedrijven kunt u zelf uw verhuizing doorgeven, zodat ook zij op de hoogte zijn. We hopen dat onze tips u een beetje orde in de chaos kan geven. Dat een verhuizing veel onrust met zich mee kan brengen weten wij als geen ander. Hulp nodig met het verhuizen van uw inboedel? Neem gerust contact met ons op middels het offerteformulier. 

Powered by BetterDocs