Makkelijk ontspullen bij het verhuizen met deze opruimtips!
Wilt u ook graag opruimen of ontspullen? Maar misschien weet u niet goed waar te beginnen? Het is normaal om doorheen de jaren heel wat spullen te verzamelen – maar die grote berg aan kleren, boeken en keukengerei kan beginnende ontspullers echter ontmoedigen – zeker wanneer ze aan de vooravond van een verhuizing staan. We blijven het opruimen en inpakken dan ook lekker uitstellen tot de berg aan spullen een eigen leven lijkt te leiden!
In deze gids onthullen we enkele tips voor het ontspullen van uw woning en zetten we enkele handige ideeën op een rijtje om het opruimen van uw huis voorafgaand een verhuizing te vergemakkelijken.
Wat is ontspullen?
Wanneer u een drukke job heeft of de hele dag achter de kinderen rondholt is het natuurlijk niet altijd even makkelijk om uw huis op orde te houden. Spullen worden niet altijd netjes teruggeplaatst en er wordt ook niet altijd nagedacht over een goede plek om spullen op te bergen. Dit kan een verhuizing bemoeilijken gezien er meer is om in te pakken.
Wanneer u gaat ontspullen, gaat u overbodige of onnodige spullen weggooien of verkopen. Marie Kondo maakte ontspullen enkele jaren geleden razend populair en mensen van over te hele wereld omarmde deze rage door het ontspullen van oude boeken, kleding die ze al enkele jaren niet meer gedragen hebben en keukengerei dat in de la ligt rond te slingeren.
Het doel van ontspullen is om minder spullen te bezitten zodat u minder moeten opruimen, of in dit geval hoeft te verhuizen.
Waarom gaan Opruimen en Ontspullen?
Waarom is het nou een goed idee om te gaan ontspullen of om uw huis of kamers op te ruimen, zeker wanneer we aan de vooravond van een verhuizing staan? We zetten hier alvast enkele voordelen van ontspullen en opruimen op een rij!
Meer rust
Rommel kan onbewust heel wat stress veroorzaken. Door op te ruimen en te ontspullen kunt je makkelijker tot rust komen. Een verhuizing kan erg stressvol zijn. Door te ontspullen neemt u deze stress reeds voor een deel weg.
Minder in te pakken
Wanneer u ontspult voor u verhuist heeft u minder in te pakken, te verhuizen en uiteindelijk ook uit te pakken.
U spaart heel wat geld uit
Geld besparen door dingen weg te gooien klinkt erg tegenstrijdig. Toch kopen we vaak spullen dubbel omdat we dingen verliezen door wanorde of gewoon omdat we heel wat spullen hebben rondslingeren. Door te ontspullen en op te ruimen zult u precies weten waar uw spullen zijn opgeborgen waardoor u geen geld meer hoeft te verspillen aan dingen dubbel kopen. Het is dan ook belangrijk om dozen correct te markeren bij het ontspullen voor een verhuis.
Uw woning ziet er beter uit
Door uw woning op te ruimen en te ontspullen zullen uw kamers en ruimten er heel wat aangenamer uitzien. Dit is belangrijk wanneer de makelaar een professionele fotograaf stuurt om foto’s te nemen van uw huidige woning of flat.
Uw nieuwe woning ziet er opgeruimd uit
Minder spullen verhuizen betekent ook dat u met een schone lei kan beginnen in uw nieuwe woning. Minder spullen zal betekenen dat uw nieuwe woning er netter uitziet en dat u na enkele dagen ontpakken kunt ontspannen in uw nieuwe, opgeruimde woning.
Handige opruimtips voor ontspullen tijdens verhuizing
Handige opruimtips voor ontspullen tijdens verhuizing
Beginnen met ontspullen en opruimen is niet altijd even makkelijk – zeker onder de tijdsdruk die vaak aan verhuizen vast hangt. Om u te helpen uw eerste stappen als rasechte ontspuller te zetten, zijn hier enkele goede opruimtips.
1.Ontspul kamer per kamer
U kunt natuurlijk niet verwachten dat u in enkele uren tijd uw hele huis kunt ontspullen. Wanneer u begint met opruimen en ontspullen is het belangrijk dat u het rustig aan doet en dat u kamer per kamer ontspult. Wanneer u te veel gaat verwachten raakt u snel ontmoedigt. Door kamer per kamer te werken krijgt u het gevoel dat u wat bereikt hebt wat u dan weer zal aanmoedigen om andere ruimtes onder handen te nemen.
2. Doe het rustig aan
Wanneer u heel wat spullen op te ruimen of te ontspullen hebt, is het erg belangrijk om het rustig aan te doen en om genoeg pauze te nemen. Wanneer u keuze na keuze na keuze moet maken, kunt u al snel keuzemoe worden. U wordt dan erg prikkelbaar en na verloop van tijd maakt u ondoordachte keuzes omdat u de klus in recordtempo wil klaren. Neem genoeg pauzes, maak uw hoofd tussendoor even leeg, en stel uzelf eventueel doelen waarna u uzelf beloont indien u een grote hoeveelheid spullen op te ruimen hebt.
3. Twijfelen = weg ermee!
Wanneer u aan het ontspullen bent kan het best moeilijk zijn om beslissingen te nemen wanneer het aankomt op spullen weggooien of verkopen. Daarom is het belangrijk om spullen meteen op de ‘’weg ermee’’ stapel te plaatsen wanneer u twijfelt. Die twijfel is namelijk een teken dat u die trui, dat boek of die oude kerstverlichting niet nodig hebt. Daarnaast is het ook een goed idee om spullen die u reeds meer dan twee jaar niet gebruikt hebt te ontspullen.
4. Maak stapels voor donatie, verkoop en de vuilnisbelt
Het zou natuurlijk erg spijtig zijn wanneer bruikbare spullen, boeken en kleren op de vuilnisbelt belanden. Maak dan ook drie stapels: spullen om te verkopen, om naar de kringwinkel te brengen of spullen die naar het milieupark moeten. Op die manier geeft u uw oude bezittingen een tweede leven en hoeft u u niet slecht te voelen over het ontspullen van uw huis!
5. Denk even niet aan de waarde
Het is normaal om geen waardevolle spullen te willen weggooien. Toch is het erg belangrijk om niet aan de prijs van uw bezittingen te denken tijdens het ontspullen. Indien u begint na te denken over hoeveel u voor een paar schoenen, een mooie trui of een oude DVD speler betaald heeft is de kans namelijk groot dat deze spullen op de ‘’houden’’ stapel belanden.
6. Investeer in verhuisdozen
Wanneer u dan uiteindelijk bent verhuisd naar uw nieuwe woonst is het natuurlijk belangrijk dat u deze woning opgeruimd houdt. Het is een goed idee om te investeren in opbergdozen. Op die manier slingert niet alles gewoon rond en kunt u een mooi overzicht bewaren van wat waar opgeborgen ligt. U kunt mooie doosjes vinden voor de badkamer, plastic dozen gebruiken in de garage of zelfs speciale organisers voor lades en kasten.
voorwaarden opgenomen die in de koopovereenkomst zijn vastgelegd. Deze kosten variëren tussen de € 500,- en € 1.000,-.
7.Vraag om hulp
Wanneer u heel wat werk voor de boeg hebt is het belangrijk om hulp te vragen bij het ontspullen of opruimen. Vrienden en familie kunnen u in ruil voor een glas wijn of een stuk taart enkele uren komen helpen. Maak wel even goede afspraken: u beslist wat blijft en wat naar de kringwinkel of het milieupark gaat. Zeker wanneer u onder tijdsdruk staat maken vele handen licht werk!
8.Huur een opslag
Tot slot kunt u ook een self-storage opslag huren indien u ontspult tijdens een verhuizing. Het kan zijn dat u in tijdsnood zit en u meer tijd nodig hebt na uw verhuis om de verhuisdozen te ontspullen.
Ook mensen die naar een tiny house of naar een kleinere woning verhuizen kunnen beroep doen op een opslag om grote spullen zoals skigerief, meubels, of zelfs tuinmeubelen in op te slaan. Een mobiele opslag kan bij u in de tuin geplaatst worden zodat u altijd makkelijk toegang hebt tot uw spullen. Zo creëert u meer ruimte in huis of zorgt u ervoor dat uw woning er niet rommelig bij ligt.
hypotheekakte inschrijft in het Kadaster en de openbare registers. De kosten hiervan zullen tussen de € 78,50 en € 137,50 bedragen.
Ontspullen bij verhuizen
Een aanstaande verhuizing is de perfecte kans om uw huis grondig te gaan ontspullen. Wanneer u ontspult voor of tijdens het pakken hoeft u namelijk minder te verhuizen en kunt u in uw nieuwe flat of huis met een schone lei beginnen.
Een goede opruimtip tijdens het verhuizen is om te beginnen met ruimtes of kamers die u minder vaak gebruikt: de logeerkamer, de speelkamer van de kinderen of de woonkamer bijvoorbeeld.
Daarnaast is het ook belangrijk om de spullen die u wenst te houden meteen in de verhuisdoos op te bergen. Doe de opbergdoos ook meteen dicht indien hij vol is zodat u of uw gezin er niet stiekem nog wat in kan proppen.
Tot slot kunt u indien u te maken hebt met een snelle, ongeplande of last-minute verhuizing ook een beroep doen op een opslag. U kunt kiezen voor self-storage om meubels, dozen, kleren en andere spullen tijdens uw verhuis op te slaan. U kunt dan vanuit uw opslag werken om dozen te triëren en uiteindelijk te ontspullen.
Ontspullen voor verkoop of verhuur
Wanneer u wilt verhuizen en u uw woning of flat op de markt zet, is het erg belangrijk dat u meteen begint met ontspullen en opruimen. Nadat u een contract afsluit met de makelaar zal deze namelijk een professionele fotograaf naar uw woning sturen. Indien uw woonst er rommelig bij ligt in de foto’s kan dit een negatieve impact hebben op het aantal bezichtigingen en uiteindelijk en dus ook op hoe lang het duurt voor u een huurder of koper vindt.
In dit stadium is het belangrijk om u te richten op de kamers en de plekken die zichtbaar zullen zijn in de foto’s.
Veelgestelde vragen
Het is raadzaam om ongeveer anderhalf tot twee maanden voor uw verhuizing een offerte aan te vragen. Valt uw verhuisdatum in de laatste week van een maand, dan is het extra belangrijk de verhuizing tijdig in te plannen. Dit is namelijk altijd de drukste periode. Door ons grote netwerk kunnen wij u met een spoedverhuizing ook vaak van dienst zijn, echter kunnen wij u een scherper tarief aanbieden bij vroegboeken.
De kosten van een verhuizing lopen sterk uiteen. Dit komt omdat verhuizen maatwerk is. Bij ons kunt u terecht met al uw vragen over uw verhuizing.
Zeker, uw verhuizing is standaard verzekerd tot 100.000 euro. Wanneer u wenst dat uw verzekering een hogere dekking heeft, is dit ook mogelijk.